Kunstenares Astri Verdi deelt tips over het runnen van een webshop
Veel webshop eigenaars starten met een webshop naast hun normale baan - in de hoop dat ze zich binnen een aantal jaar 100% op hun webshop kunnen concentreren. Zo ook schildenaresse Astri Verdi (Astrid Verdijsseldonk).
- Keuzes maken: Welke producten wil je verkopen?
- Je doelgroep bepalen: Voor wie zijn je prints bedoeld?
- Klanten bereiken: Hoe pak jij je marketing aan?
- Klantenservice: Kwaliteit en tevredenheid staat voorop!
- Je eigen webshop: Voor- en nadelen
- Tips? Als je prints verkoopt kun je ze beter niet oprollen
- Wat zou je willen aanraden aan nieuwe webshop owners?
- Webshop verzekeringen: Heb je daar wel eens over nagedacht?
- Hoe je bij Insify al in 2 minuten je verzekeringen afsluit
- Meer lezen
- Disclaimer
Zij opende in maart 2022 haar webshop in Etsy met originele prints voor aan de muur. We praten met haar over productkeuzes, marketing, klantenservice, de voor- en nadelen van een webshop runnen én vragen om tips voor iedereen die een eigen webshop wil starten.
"Ik ben voorlopig blij dat ik dit naast mijn normale baan doe. Zo maak ik nu met vlagen veel sales, en soms een paar weken niks. Nog geen peil op te trekken dus."
Haar droom? Over een paar jaar volledig kunnen leven van haar schilderkunst.
Keuzes maken: Welke producten wil je verkopen?
Twee jaar geleden begon Astrid met op aanvraag gepersonaliseerde geboortekaartjes maken en had ze het idee dat ze ooit een kaartenshop zou openen. Dat is niet gebeurd. In haar webshop verkoopt ze prints die volledig in haar eigen stijl zijn gemaakt. Vind je ze mooi? Dan koop je ze. Zo niet, dan niet.
"Geboortekaartjes maken begon heel goed, maar het revisieproces was zwaar en duurde te lang. Hoe goed je ook je vragen voorbereid om het mooiste kaartje te maken en wensen in te kaderen, mensen weten eigenlijk vaak niet precies wat ze willen. Dus als ze eerst kleurenpalet A uitkiezen, blijkt later dat ze toch B willen. Dat revisieproces haalde voor mij veel plezier uit het werk."
De keuze om prints te maken, heeft Astrid heel bewust gemaakt. Daarbij heeft ze ook lang nagedacht over het soort prints dat ze wilde maken en hoeveel ze er dan wilde produceren. Het idee is om de toekomst alleen nog limited edition prints te maken, waarbij ze zelf het hele proces kan overzien. Zo is ze er zeker van dat ze kwaliteit kan leveren. In plaats van snelle grote producties, op bedovertrekken, mokken en metaalplaten, doet Astrid alles het liefst zelf. "Misschien zou ik snel veel meer sales kunnen maken als ik dat soort trends volg, met prints op gordijnen enzo… Maar dat past gewoon niet bij mij. Bovendien wil ik er echt zeker van zijn dat mijn werk goed overkomt en waarde behoudt. En dat kan alleen door alles zélf te controleren."
Je doelgroep bepalen: Voor wie zijn je prints bedoeld?
"Dat is een goede vraag!" zegt Astrid vrolijk. Een duidelijke buyer persona heeft ze nog niet. Ze is nog bezig met haar onderzoek en is zich ervan bewust dat die buyer persona niet per se dezelfde eigenschappen heeft als zijzelf. Maar mensen die originele prints willen - direct gekocht bij de kunstenares zelf - dat zijn in ieder geval niet dezelfde personen die IKEA foto's in hun huis hangen.
Of misschien ook wel? Om daarachter te komen loopt Astrid nooit een kans mis om met haar publiek over haar kunst te praten. Op Instagram, met kennissen en vrienden én natuurlijk direct met haar klanten. De informatie hierover houdt ze zorgvuldig bij in de hoop dat ze steeds beter potentiële klanten kan bereiken.
Klanten bereiken: Hoe pak jij je marketing aan?
Als eerste antwoord op deze vraag geeft Astrid aan dat ze niet de illusie heeft dat ze met grote partijen kan concurreren. Ze is een echte small business owner, doet wat ze leuk vindt en deelt haar eigen merk met mensen die daar interesse in hebben. Een niche dus. Het voornaamste kanaal dat ze gebruikt om mensen te bereiken is Instagram. Op haar Instagram account kun je zien hoe ze tekent, schildert en producten inpakt. Daarnaast heeft ze een website: astridverdijsseldonk.com en een nieuwsbrief voor bestaande klanten.
Bij het woord marketing had ze voorheen altijd een negatief idee. "Dat het manipulerend is. Dat je mensen iets aansmeert dat ze eigenlijk niet willen en dat je op Instagram iemand moet zijn die je niet wilt zijn." Maar nadat ze het boek van 'This is marketing' van Seth Godin had gelezen veranderde haar visie hierover. "Hoe ik 'marketing' aanpak en zie? Volgens mij heeft het tegenwoordig veel meer met connectie en transparantie te maken. Er zijn zoveel aanbieders te vinden. Dus het is belangrijk om je te onderscheiden door die connectie op te zoeken en authentiek te zijn. En te ontdekken wat mensen willen bereiken met het kopen van je product."
Klantenservice: Kwaliteit en tevredenheid staat voorop!
Ieder moment dat ze kan, grijpt Astrid aan om de connectie op te zoeken met haar klanten. Zo weet ze hoe haar prints bevallen en wat ze aan haar werk waarderen. Met deze input kan ze groeien in haar werk.
Ze heeft er bewust voor gekozen om niet via Bol.com of Amazon.com haar producten te verkopen, omdat ze haar eigen kwaliteitschecks wil doen en overal haar handtekening op wil zetten. "Mijn USP is kwaliteit en ik kies bewust niet voor wholesale of prints on demand omdat dit voor mijn gevoel mijn producten in waarde laat dalen."
Mijn klanten willen iets in huis dat niet iedereen heeft, en ik kom hen graag in die behoefte tegemoet. Het hoeft niet altijd allemaal groter en meer.
"Ik heb ook al mijn verpakkingen en nieuwe prints altijd getest. De eerste prints die ik verkocht heb ik tegen een lager tarief aangeboden. Ik wist namelijk nog niet of ik daarmee de kwaliteit kon waarborgen." Daarnaast zorgt ze altijd voor duidelijke productomschrijvingen en werkt ze met een retourverzending disclaimer via Etsy. Het belangrijkste is dat mensen tevreden zijn met haar werk. Gelukkig heeft ze van de return policy nog niet eens gebruik hoeven te maken.
"Zodra iemand iets bij mij heeft gekocht, neem ik altijd contact op wanneer de print is aangekomen. Tot nu toe zijn al mijn kopers 100% tevreden. Dat is dus top."
Je eigen webshop: Voor- en nadelen
"Het leukst is dat je mensen écht blij kunt maken met je producten. Ook al maak je het niet speciaal voor die persoon. Mensen kunnen dingen zien in je prints die ik er zelf nog niet in heb gezien. En sommige mensen hebben voor het eerst kunst aan de muur, met mijn print. Dat vind ik super."
Van contact tot marketing en prints aan vreemde muren, Astrid is onwijs enthousiast als ze het heeft over haar eigen business. Vooral nu ze Instagrammen niet meer als een drempel ziet en daar gewoon zichzelf is.
Wat minder leuk is? "Dat ik echt in mijn eentje ben en er altijd moet zijn door continu te posten en te komen opdagen. Hoewel dat heel leuk is, loont en precies is wat ik wil… Kun je niet je aandacht laten verslappen. Jij bent de enige waar het op aankomt."
Tips? Als je prints verkoopt kun je ze beter niet oprollen
"Ik heb eerst zeker drie tests gedaan voordat ik de juiste inpakmethode had gevonden voor mijn prints. Door te rollen komen ze er gerold uit waardoor het lang duurt voordat je ze mooi kunt ophangen, en met de maat van mijn prints is de kant op vouwen te groot."
Een tweede keer pakte ze de print op een platte manier in, maar met te veel karton en te veel tape. Je kunt wel raden wat er toen gebeurde? De testgroep naar wie ze die prints stuurde raakte gefrustreerd en pakte uiteindelijk de schaar erbij, wat de print ook weer in gevaar bracht.
Gelukkig is drie keer scheepsrecht en gebruikt Astrid nu de juiste hoeveelheid karton en tape om de print volledig in orde te houden. Als ze vraagt hoe de prints zijn aangekomen, is het antwoord tot nu toe steeds positief.
"Ik heb ook een blog over lijsten en passe partouts die ik opstuur naar mijn klanten. Als je een product verkoopt is het extra leuk om dit soort services te leveren om ervoor te zorgen dat je klanten op de beste manier je product kunnen gebruiken."
Ook is Astrid druk bezig met een holidays kaart die ze vanaf half november met haar bestellingen meestuurt. En er volgt nog een actie voor de feestdagen, zoals bij de meeste webshops.
Wat zou je willen aanraden aan nieuwe webshop owners?
Als je erover nadenkt om te starten met je eigen webshop, ga er dan vanuit dat je om te beginnen fouten maakt en nog niet alles tiptop in orde hebt. "Ik had eerst het idee dat ik fantastisch moest beginnen met een schitterende website… Maar ja, het budget daarvoor heb ik nog niet en de tijd ook niet."
"Heb vooral geduld!"
Astrid is begonnen met haar shop zonder dat ze volledig was waar ze wil zijn. Daarnaast is ze tevreden dat ze niet is gestopt met haar andere baan, zodat niet alles van haar sales afhangt. Zo werkt ze langzaam maar zeker - per week ongeveer 15 uur - toe naar een volledig zelfstandig bestaan.
Webshop verzekeringen: Heb je daar wel eens over nagedacht?
"Ik wil er liever niet over nadenken hoeveel ik heb geïnvesteerd in al mijn schildermateriaal. Dat loopt echt hoog op. Als hier iets mee gebeurt, of met mijn voorraad prints, dan heb ik echt een probleem. Om deze reden ga ik zo snel mogelijk mijn inventaris- en goederenverzekering afsluiten."
"Daarnaast wil ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten als ik volledig zzp'er ben. Want dat gevoel van veiligheid, of ja, die bescherming die je dan nodig hebt, daar ben ik wel echt naar op zoek. Ik hoop natuurlijk dat er nooit iets gebeurt. Maar mocht er iets misgaan, dan kan ik daarop terugvallen."
Over een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft Astrid nog niet nagedacht. Voor webshops is vooral de dekking die deze verzekering biedt tegen productaansprakelijkheid van belang. Voor bijvoorbeeld claims door materiële en fysieke schade door gebreken in producten zoals elektronische producten die oververhit raken. Of beautyproducten die een allergische reactie veroorzaken.
"Als ik straks meer verkoop, dan ga ik me daar zeker in verdiepen! Mocht ik nou ooit werknemers hebben, dan weet ik dat ik me goed tegen (werkgevers)aansprakelijkheid moet verzekeren."
Hoe je bij Insify al in 2 minuten je verzekeringen afsluit
Ben jij ook op zoek naar die zekerheid en dekking voor jezelf (met een top AOV vanaf €19,-), je inventaris en voorraad en bij (product)aansprakelijkheid? Sluit dan nu al in 2 minuten je webshop verzekeringen af tegen een scherpe premie. Daarnaast zijn al onze verzekeringen dagelijks opzegbaar!
Meer lezen
Alles over productaansprakelijkheid en hoe je veilig je producten verkoopt De feestdagen checklist voor webshops Risico's die je als webshop eigenaar wilt weten Wat jij moet weten over het CE-keurmerk Hoe je nu op jouw AOV kunt besparen
Disclaimer
* We doen ons best om de informatie op onze website zorgvuldig samen te stellen. Het kan echter voorkomen dat informatie niet volledig is of dat er per ongeluk onjuistheden op de website staan. Daarnaast kan oudere informatie niet meer helemaal up-to-date zijn, dus let op de datum van publicatie. Bovenaan elke blog kun je de publicatiedatum vinden. De informatie op onze website betreft geen advies en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het gebruik van de informatie is voor eigen risico. We raden je aan om altijd goed zelf onderzoek te doen. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.