04-01-2021 door Ernst Moorman

Eerste klanten binnen? Let op deze risico's in 2021

Gestart met ondernemen en je eerste klanten binnen? Dit zijn de risico's die je loopt.
6QMOxIRhIz0YDLpv7hj1S0

Onlangs gestart met je onderneming en je eerste klanten binnengehaald? Gefeliciteerd! Nu kan je aan de slag met die mooie opdracht en laten zien wat je allemaal in huis hebt. Het hebben van klanten brengt echter ook risico’s met zich mee.

Op welke risico's moet je letten wanneer je je eerste klant hebt binnengehaald als zzp'er of ondernemer?

Risico's horen bij het ondernemerschap, maar in een aantal gevallen is het toch verstandig een een verzekering af te sluiten. We hebben de 3 belangrijkste risico's op een rijtje gezet en wat je eraan kunt doen om jezelf als ondernemer te beschermen.

1. Schade aan klanten

Je hebt het vaker gehoord: “Een ongeluk zit in een klein hoekje”. En sommige ongelukjes kunnen je een flinke som geld kosten. Denk bijvoorbeeld aan het per ongeluk een kop koffie over de laptop van een klant morsen? Ondanks dat deze schade nog te overzien is, zit je hier als startende ondernemer niet op te wachten. Vervelender zijn situaties waarbij er sprake is van letselschade. Denk aan een klant die struikelt over jouw laptop lader en ongelukkig terecht komt. Gelukkig komt dit veel minder vaak voor, maar de kosten van letselschade zijn kunnen enorm zijn. In de meest extreme gevallen lopen de kosten zelfs in de miljoenen. Schade die jij aanricht aan spullen van klanten of aan klanten zelf (letselschade) kan je verzekeren door een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Deze verzekering dekt niet alleen de schade die jij veroorzaakt, maar ook schade die wordt veroorzaakt door jouw medewerkers. De dekking van deze verzekering verschilt per aanbieder, maar doorgaans worden claims tot €1,25 of €2,5 miljoen gedekt. Let op, de schade aan jezelf of je eigen spullen wordt niet vergoed.

2. Schade aan klanten door een beroepsfout 

Het kan ook voorkomen dat er schade ontstaat door fouten die je maakt bij het uitoefenen van je beroep. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je een verkeerd advies hebt gegeven aan een klant waardoor deze schade lijdt. Maar er zijn ook andere situaties waarin je aansprakelijk gesteld kunt worden. Bijvoorbeeld als IT'er, wanneer door jouw fout het systeem van je klant offline gaat. Of als online marketeer, en je het campagnebudget van je klant per ongeluk op € 100.000 zet in plaats van € 1.000. Jouw klant kan je dan aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Dit kan een substantieel risico zijn, en wordt niet gedekt door een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.  Beperk dit risico door het afsluiten van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekering dekt de aansprakelijkheid die voortvloeit uit door jou gemaakte beroepsfouten bij adviserend werk. Overigens zie je dat steeds meer grote opdrachtgevers van hun freelancers verwachten dat zij over deze verzekering beschikken.

3. Conflicten met klanten

Je gaat er uiteraard niet vanuit, maar het kan gebeuren dat je onverhoopt in een conflict belandt met een van je klanten. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat er onenigheid ontstaat over het door jouw geleverde werk en dat de klant daarop besluit niet te betalen. Dergelijke conflicten kunnen dan uitmonden in een juridische strijd. De kosten voor het oplossen en/of aanvechten van zo’n geschil kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor een advocaat die je bijstaat. In dit soort gevallen helpt een rechtsbijstandverzekering, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over de kosten.

Zoals bij veel risico’s geldt ook hier dat voorkomen beter is dan genezen. Zorg ervoor dat je goede afspraken maakt met je klanten en zet deze op papier, zodat er geen verrassingen achteraf zijn. 

4. Arbeidsongeschiktheid

Het binnenhalen van je eerste klant vergroot je vertrouwen in jouw onderneming. Wellicht neem je de stap om een eigen kantoorruimte te huren of sluit je langere en grotere contracten af. Hierdoor stijgen je vaste lasten. Wanneer je door psychische of fysieke problemen (tijdelijk) niet meer kunt werken moet je deze vaste lasten blijven betalen. In zo’n geval kan een arbeidsongeschiktheidsverzekering uitkomst bieden. Met deze verzekering kun je je vaste lasten blijven betalen wanneer je tijdelijk geen inkomsten meer hebt. De AOV van Insify wordt daarnaast aangeboden via TAF, welke met 5 sterren beoordeeld is in de categorie prijs door onafhankelijk onderzoeksbureau Moneyview. Lees meer: De 4 belangrijkste risico's voor marketing freelancers De meest gestelde vraag over onze AOV beantwoord AOV vs. broodfonds: de verschillen en welke kies je als ondernemer?

Benieuwd welke verzekering Insify heeft voor jouw onderneming?