De belangrijkste risico’s voor webshops op een rij

IFY Blog EmployeeResponsibility

Oeps! Je voorraad heeft waterschade opgelopen, je kunt een tijd werken door een ongeval, of je product heeft een allergische reactie veroorzaakt bij je klant. Situaties waar je liever niet aan denkt. Lees verder.

Jort de Vries 30-05-2021

Of je denkt dat het jou toch niet overkomt als webshop eigenaar.

Het hebben van een webwinkel is niet zonder risico’s. De keiharde groei van e-commerce door partijen zoals Shopify, Etsy en Bol.com, het feit dat je een stuk breder publiek kunt bereiken dan fysieke winkels en het gemak van snel je aanbod kunnen uitbreiden met de nieuwste producten, maken de kans op aansprakelijkheid ook een stuk groter.

Gelukkig is er een oplossing: tegen veel van de risico’s die je loopt als webshop eigenaar kun je je beschermen door de juiste verzekering(en) af te sluiten. In dit artikel geven we je meer inzicht in welke handig kunnen zijn voor jouw specifieke webwinkel en wat voor dekkingen je onderneming mogelijk nodig heeft naarmate het groeit.

Risico’s waar je rekening mee moet houden als je een webshop hebt

Het is tegenwoordig super makkelijk om een webwinkel te beginnen. Hoe groot of klein je ook begint, de volgende situaties kunnen elk e-commerce bedrijf overkomen.

1. Schade of letsel aan anderen of hun spullen

Bij bedrijfsaansprakelijkheid zijn er vier situaties die van toepassing kunnen zijn op je webwinkels.

Schade of letsel veroorzaakt door jouw product

Net als gewone winkels moeten webshop eigenaren zich ook beschermen tegen productaansprakelijkheid, of je nu kleding of elektronica verkoopt. Jij bent namelijk als producent verantwoordelijk voor eventuele schade of letsel veroorzaakt door jouw product. Stel je voor dat je klant een allergische reactie krijgt door de materialen die je gebruikt of er brand ontstaat door jouw elektronische product. De kosten voor aansprakelijkheid lopen dan flink op!

Je wordt ook gezien als producent als:

  • Je producten importeert van buiten de EU

  • Je producten koopt binnen de EU en die onder eigen merknaam doorverkoopt

Bovenstaande is bijvoorbeeld zeer belangrijk voor dropshippers. Zelfs als je niet precies weet wie de artikelen heeft geproduceerd kun jij namelijk aansprakelijk worden gesteld. Om je hiertegen te beschermen kun je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) afsluiten.

Uitbreiding van je onderneming en productaanbod

Een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor e-commerce bedrijven groeit met je onderneming mee. Dit betekent dat het jouw onderneming ook dekt bij het vergroten van je productaanbod in de toekomst door bijvoorbeeld een uitgebreide dekking of flexibel wijzigingsbeleid te hanteren. Dan weet je zeker dat je goed voorbereid bent op de toekomst.

Er gebeurt iets met je werknemer onder werktijd

Met een groeiende onderneming zul je op een gegeven moment hulp nodig hebben met marketing, productie of administratie. Dit brengt extra risico met zich mee. In principe ben jij als werkgever verplicht ervoor te zorgen dat jouw werknemers in een veilige omgeving kunnen werken. Maar ook bij thuiswerken, tijdens bedrijfsuitjes, of als jouw werknemer onderweg is naar een klant met auto ben je verantwoordelijk.

Als werkgever kun je aansprakelijk worden gesteld als er iets met je werknemer gebeurt onder werktijd. Ook als je van plan bent om als zzp’er zeer regelmatig andere zzp’ers in te huren kunnen zij in soms gezien worden als personeel volgens de wet en is deze dekking relevant.

Werkgeversaansprakelijkheid zit niet altijd standaard bij bedrijfsaansprakelijkheid inbegrepen, maar kan meestal wel als extra optie worden toegevoegd voor slechts een paar euro’s extra.

Schade aan een product dat je aan het repareren bent of in behandeling hebt

Biedt jij je klanten een reparatieservice? Dan heb je aan alleen een basis bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering vaak niet genoeg. Zorg ervoor in deze situatie voor dat jouw verzekering ook schade die je veroorzaakt aan spullen van anderen die jij in behandeling hebt. Bijvoorbeeld tijdens het repareren, schoonmaken of het in bewaring nemen van het artikel. Ook deze optie kun je bij sommige verzekeraars mee laten verzekeren.

Lees hier meer over de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

2. Schade aan je inventaris of goederen

Zonder producten, geen inkomsten. Daarom is het voor een webwinkel super belangrijk om een inventaris en goederenverzekering af te sluiten. Als er iets gebeurt met je voorraad, bijvoorbeeld door lekkage, brand of inbraak, vallen de kosten om je goederen te vervangen of te repareren namelijk niet onder je inboedelverzekering, ook al staat dit in je eigen huis of schuur opgeslagen.

Lees hier meer over de inventaris en goederenverzekering.

3. Schade aan je elektronica

Een groot verschil tussen fysieke winkels en webshops is dat je laptop of computer de drijvende kracht is achter je e-commerce onderneming. Dit onmisbare maar ook vaak dure apparaat loopt ook veel risico om beschadigd te raken. Omstoten, koffie over je laptop, diefstal bij inbraak, of zelfs een eigen defect, een elektronicaverzekering is de minimale investering waard.

Een goede elektronicaverzekering de totale waarde van dure elektronica waar jouw werk mee staat of valt, waar je ook bent.

Lees hier meer over de elektronicaverzekering.

4. Zelf letsel oplopen tijdens of buiten werktijden

Zoals de naam al zegt, verzeker je jezelf met een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor wanneer je niet meer kunt werken door een ongeval, ziekte, zwangerschap of psychische klachten. Webshop ondernemers zitten immers lang niet altijd achter een computer, maar zullen ook fysiek producten moeten maken, inpakken of versturen. Daarnaast kun je bij Insify ervoor kiezen om mentale klachten mee te laten verzekeren.

Je gaat er niet vanuit dat je je werk niet meer kunt doen. Maar het feit is dat 35% van ondernemers de kans hebben om (tijdelijk of langdurig) arbeidsongeschikt te raken tijdens hun werkende leven. Met deze verzekering heb je de mogelijkheid je inkomen te verzekeren en weet je zeker dat je je vaste lasten kunt blijven betalen. Uniek bij Insify is deze verzekering bovendien dagelijks opzegbaar en betaal je hiervoor géén advies- of afsluitkosten!

Je sluit de AOV van Insify in 15 min. online af vanaf €19,- per maand

Conclusie

Het lijkt misschien lastig om de juiste verzekeringen te vinden die bij jou en jouw webshop passen. Let bij je zoektocht naar de juiste dekking vooral op de voorwaarden (wat wel/niet verzekerd is), of je deze makkelijk kunt aanpassen of uitbreiden en natuurlijk de hoogte van de premie.

Lees meer:

Hoe jij je webshop kunt beschermen tegen productaansprakelijkheid Welke verzekeringen heb je nodig als zzp'er of ondernemer? Alles over het CE keurmerk De feestdagen checklist voor meer sales voor jouw online shop

Benieuwd naar de premies voor verzekeringen voor webshop eigenaars?

Bekijk alle verzekeringen voor webshops en e-commerceTerug naar blog overzicht