27-07-2021 door Jort de Vries

De mooie wereld van het ondernemen: In gesprek met grafisch ontwerper Willemijn van den Broek

Bij Insify geloven we dat ondernemers, zzp’ers en freelancers van onschatbare waarde zijn voor onze economie en samenleving. Lees onze interviews met inspirerende ondernemers!

Door een stem te geven aan succesvolle ondernemers die uitdagingen hebben weten te overwinnen en hun bedrijf hebben laten groeien, kunnen we elkaar ondersteunen en motiveren. Voor ondernemers, door ondernemers.

Vandaag spreken we met Willemijn van den Broek (31), grafisch ontwerper en het creatieve brein achter Bomundi.co, een ontwerpstudio en webshop voor op maat gemaakte geboortekaartjes, posters en portretten. We hebben het met haar over creativiteit, de drang naar vrijheid en het belang van netwerken als ondernemer.

Interview met Willemijn van den Broek Grafisch Ontwerper Bomundi.co 4

Mooie wereld

Creatief, eigenwijs en sociaal. Als er drie woorden zijn die zelfstandig ondernemer Willemijn omschrijven, zijn het deze wel. Willemijn: “Ik ben altijd al creatief geweest, maar wist niet echt wat ik hiermee kon doen.” Grafisch ontwerper worden, daar had ze eigenlijk nooit over nagedacht. Toch heeft ze inmiddels al vier jaar een ontwerpstudio en webshop voor op maat gemaakte geboortekaartjes, die ze stuk voor stuk zelf heeft ontworpen.

Moeten is niets voor mij. Ik wil zelf de regels bepalen.

- Willemijn van den Broek, founder Bomundi.co

Tijdens haar studie communicatie had Willemijn de naam van haar toekomstige onderneming al gevonden. “De meeste ondernemers beginnen met een idee en verzinnen dan een naam. Ik deed het andersom! Ik heb altijd de naam Bomundi in mijn achterhoofd gehad, een combinatie van het Franse woord ‘beau’ voor mooi en het Latijnse woord ‘mundi’ voor wereld,” legt ze uit. Mooie wereld. Wat haar onderneming zou gaan doen, werd pas later duidelijk. Door haar studie en een sociaal studentenleven, verdween het idee voor een eigen bedrijf op de achtergrond.

Zelf de regels bepalen

Na haar afstuderen gaat Willemijn aan het werk als PR-manager voor een reisorganisatie, een rol waarin ze veel leuke contacten opdoet en regelmatig reist voor haar werk. Een mooie baan, maar haar creatieve en zelfstandige kanten bleven kriebelen. “Ik merkte na een paar jaar dat ik steeds meer dingen moest doen. Taken die ik niet per se leuk vond of waar ik enthousiast van werd.” Dat hoort natuurlijk bij een vaste baan, maar dat gevoel werd steeds sterker. “Moeten is gewoon niets voor mij. Ik wilde zelf de regels bepalen,” vertelt ze.

De drang naar vrijheid is iets waar veel ondernemers zich in kunnen vinden. Zo ook Willemijn. Na een periode van veel veranderingen binnen het bedrijf waar ze werkte, werd het tijd voor iets anders en nam ze de stap. Ze verhuisde terug van het bruisende Amsterdam naar haar home town Eindhoven om zich te focussen op wat ze altijd al wilde: ondernemer worden. Willemijn: “Ik kende eigenlijk weinig zelfstandige ondernemers in mijn omgeving. Daarin ben ik wel een beetje eigenwijs.”

Interview met Willemijn van den Broek Grafisch Ontwerper Bomundi.co 2

Leren door te doen

Zonder ervaring in digitaal ontwerp, maar met een flinke dosis eigenwijsheid, creativiteit en marketing skills op zak, nam Willemijn gebruik van het starterskrediet via het UWV. Willemijn: “Ik schreef een ondernemingsplan en kreeg de rust om alles goed op te zetten. Dat had ik naast een fulltime baan niet kunnen doen.” Uiteindelijk begint ze een webshop met zelf geïllustreerde landkaarten en posters. Bomundi is geen gedachte meer, maar een feit!

Ik leer door het gewoon te doen.

- Willemijn van den Broek, founder Bomundi.co

Na de lancering van Bomundi krijgt Willemijn diverse aanvragen van vrienden en kennissen voor het ontwerpen van trouw- en geboortekaartjes. “Ik leerde door het gewoon te doen. En daarmee ook wat me wel en niet lag.” Die ervaringen en positieve reacties hielpen haar om erachter te komen hoe ze Bomundi verder wilde ontwikkelen. Willemijn: “Het persoonlijke contact met klanten en het vertellen van hun unieke verhalen waren voor mij redenen om me te gaan richten op geboortekaartjes.”

Alles is op te lossen

Maar wat leuk is kan soms ook lastig zijn. Ze vertelt over de moeilijkere kanten van het ondernemerschap: “Je bent als enige verantwoordelijk voor de fouten die je maakt, je hebt geen werkgever waar je je achter kan verschuilen. En als ondernemer voelt een klein foutje heel persoonlijk.” Inmiddels heeft ze geleerd om beter om te gaan met minder leuke momenten. “Alles is op te lossen,” merkt ze op.

Met een eigen bedrijf voelt een klein foutje heel persoonlijk.

- Willemijn van de Broek, founder Bomundi.co

Na vier jaar heeft Willemijn goed door wat haar sterke en minder sterke punten zijn als ondernemer. “Het fijne aan een eigen bedrijf is dat ik zelf mijn tijd in kan delen, alleen jammer dat ik een ramp in plannen ben,” geeft ze lachend toe. “Gelukkig helpt mijn vriend me hier veel mee, hij is een stuk commerciëler.” Ook geeft ze aan dat ze nu meer werkt dan toen ze een fulltime baan had. “Als ondernemer werk je nooit, maar werk je ook altijd.” Om die redenen besteed ze inmiddels het logistieke deel, het verwerken van bestellingen, het drukwerk en het versturen van kaarten, uit aan een ander bedrijf. “Ik richt me liever op marketing, het ontwerpen van nieuwe kaartjes en het meedenken met klanten.”

Willemijn Interview Bomundi kaartjes voorbeeld

Omdenker

Willemijn heeft een duidelijk advies aan startende ondernemers: “Geef niet op. Een succesvol bedrijf opbouwen heeft echt tijd nodig.” Daarnaast is ze een echte omdenker. Iets wat veel mensen een valkuil vinden, maar ze zelf een kracht vind is haar perfectionisme. “Je hoort vaak dat 80% goed genoeg is, maar volgens mij kan het altijd beter. Het helpt me om me te onderscheiden van andere ontwerpers.”

Perfectionistisch zijn is volgens velen een valkuil, maar het is juist mijn kracht.

- Willemijn van den Broek, founder Bomundi.co

Wat haar ook helpt om zichzelf te blijven ontwikkelen en geïnspireerd te blijven als creatieve ontwerper, is het sparren met andere ondernemers in haar netwerk. Willemijn: “Van mijn dagen als PR-manager heb ik gemerkt dat netwerken me ontzettend veel energie kan geven.” Om andere creatieve mensen te ontmoeten is Instagram de uitgelezen plek, maar ook op ondernemersgebied haalt ze veel inspiratie uit evenementen voor vrouwelijke ondernemers en andere netwerkborrels.

Interview met Willemijn van den Broek Grafisch Ontwerper Bomundi.co 1

De controle loslaten

Haar aanstekelijke positiviteit komt ook naar voren wanneer we haar vragen hoe ze de coronatijd heeft ervaren. Willemijn: “Ik weet nu dat ik de juiste richting heb gekozen. Baby’s worden altijd geboren en mensen beseffen dat een fysiek kaartje juist leuk kan zijn in een wereld die steeds digitaler wordt.” Het afgelopen jaar heeft ze gewerkt aan een nieuwe website, waarbij aanstaande ouders zelfstandig een kaartje kunnen samenstellen. “Ik kreeg vaak aanvragen voor soortgelijke kaartjes en wilde de mogelijkheid bieden om deze makkelijk zelf te bestellen, met een persoonlijk tintje. En ik heb nu extra tijd voor diegenen die echt iets op maat willen laten maken.”

Als ondernemer werk je nooit, maar werk je ook altijd.

- Willemijn van den Broek, founder Bomundi.co

Daarnaast is er met deze ontwikkeling nog een ander voordeel. “Ik wil graag nog een grote reis van 10 weken met mijn vriend maken!” Met deze uitbesteding kan haar onderneming blijven doorlopen. “Maar slapend rijk word ik nooit,” lacht ze. “Wel is het moeilijk om de controle los te laten, maar daar blijf ik aan werken.” En de toekomst? Een uitbreiding naar bijvoorbeeld trouwkaarten en andere uitnodigingen ligt in het verschiet. “Zoiets als Greetz misschien, maar dan authentieker. En ik droom ervan een eigen atelier te hebben met mijn eigen kunst. Maar eerst op reis!”

De mooie wereld wacht.

Lees meer: Je eerste klant binnen? Hier moet je rekening mee houden. De belangrijkste risico's voor webshops op een rij. Welke verzekeringen heb je nodig als ondernemer of zzp'er?

Bekijk verzekeringen voor jouw onderneming