Insurtech Insify haalt € 15 mln. op voor digitalisering zakelijke verzekeringsmarkt
Accel en Visionaries Club investeren in technologie om kleine ondernemer beter en goedkoper te verzekeren
Amsterdam, 10 februari 2022 – Online verzekeringsbedrijf Insify heeft in een recente investeringsronde € 15 mln. opgehaald bij onder andere tech investeerder Accel. Insify, dat in 2021 een AFM-licentie verkreeg en direct samenwerkt met herverzekeraar Munich Re, innoveert de verzekeringsmarkt door de processen achter zakelijke verzekeringen voor het mkb en freelancers volledig te digitaliseren en zo te optimaliseren.
De € 15 mln. investering in Insify wordt geleid door Accel, een bekende venture capital investeerder met in zijn portfolio tech-bedrijven zoals MessageBird en Vinted. Ook het Berlijnse Visionaries Club, een netwerk van tech-ondernemers waar onder andere Mollie oprichter Adriaan Mol aan deelneemt, het eveneens Berlijnse Fly Ventures en het Londense Frontline Ventures investeren in Insify. Met het groeigeld wil Insify de zakelijke verzekeringsmarkt innoveren en de eerste pan-Europese end-to-end digitale mkb-verzekeraar worden.
Insify is in 2020 opgericht door Koen Thijssen, die tevens CEO van de insurtech is. Thijssen, voorheen oprichter van de online bloemenwinkel Bloomon, is Insify begonnen vanuit een eigen frustratie: “In de tijd dat ik Bloomon runde verbaasde ik me over het papierwerk en hoelang het duurde om een – in mijn ogen – simpele zakelijke verzekering af te sluiten. Toen ik na een inbraak aanspraak maakte op mijn verzekering, werd er niet uitgekeerd omdat het adres op de polis niet klopte: ons kantoor was inmiddels verhuisd. Dat moest toch sneller, efficiënter en service-gerichter kunnen? Daarom zijn wij de verzekeraar begonnen die ikzelf had willen hebben.”
Verzekeringen voor ondernemers, door ondernemers Insify verandert de verzekeringsbranche op twee fronten: een end-to-end digitale oplossing – die voor het mkb-segment nog niet bestaat – en het nauwkeuriger bepalen van risico’s dankzij de toepassing van geavanceerde technologie. Zo zorgt verbeterde data-analyse op basis van tientallen punten voor een dekking en een prijs op maat voor iedere individuele onderneming. De polis evolueert automatisch met de onderneming mee dankzij geautomatiseerde monitoring- en acceptatie technologie. Het doel is het bieden van eenvoudige, snelle en efficiënte service met scherpe prijzen aan het mkb en freelancers, zoals consultants, IT developers en e-commerce sellers, maar bijvoorbeeld ook zelfstandigen in de bouw.
De insurtech heeft een directe samenwerking met Digital Partners, onderdeel van Munich Re, de grootste herverzekeraar ter wereld. Insify kan daardoor als onafhankelijk full-service aanbieder van zakelijke verzekeringen optreden. “De tussenkomst van de gebruikelijke verzekeraars zou de prijs opdrijven. Wij leveren binnen 2 minuten een polis op maat in je inbox, in plaats van de 1,5 maand die gebruikelijk is in de sector,” zegt Thijssen.
Europese verzekeringsmarkt Met het groeikapitaal wil de insurtech haar huidige aanbod van zakelijke verzekeringen verder gaan uitbreiden en zich richten op internationale expansie. Om dat te bewerkstelligen wil Insify het personeelsbestand binnen twee jaar verviervoudigen en trekt daarom internationaal talent aan.
Momenteel richt het bedrijf, dat al ruim 1.500 klanten telt sinds de oprichting, zich nog op het Nederlandse mkb en freelancers. Met de internationale expansie zet Insify in op een belangrijke trend in de zakelijke verzekeringsmarkt, die in Europa goed is voor € 62 mld. Onderzoek toont aan dat circa de helft van (kleine) ondernemers verwacht in de komende jaren verzekeringen bij voorkeur online te regelen. De Europese markt voor online zakelijke verzekeringen zal daardoor in korte tijd uitgroeien tot ruim € 30 mld.
Luca Bocchio, Partner bij Accel en tevens toetredend tot het bestuur van Insify, zegt: "Verzekeraars hebben Europese freelancers en mkb’ers jarenlang verwaarloosd, waardoor ze een ondermaatse ervaring en te hoge premies hebben gekregen. Insify daagt de status-quo uit met een naadloze end-to-end digitale klantreis, ondersteund door data-analyse mogelijkheden van wereldklasse. Je moet zelf ondernemer zijn om te begrijpen wat ondernemers nodig hebben. Daarom ben ik ervan overtuigd dat Koen en zijn team zullen slagen in hun missie en zakelijke verzekeringen fundamenteel gaan veranderen in Europa."