9 simpele tips om je bedrijf te laten groeien

‘Meer vrijheid’, ‘mijn passie volgen’, ‘niet meer voor een baas hoeven werken’: het zijn de meest gehoorde argumenten als mensen besluiten om zzp’er te worden.
- 1. Bouw aan een netwerk (en houd het warm)
- 2. Maak het makkelijk om met je te werken
- 3. Focus je op je bestaande klanten
- 4. Het internet is belangrijk (goh)
- 5. Wees niet bang om je prijzen te verhogen
- 6. Focus op wat werkt
- 7. Houd concurrenten in de gaten
- 8. Werk slimmer, niet harder
- 9. Blijf leren en ontwikkelen
- Dus:
Maar er is vaak nog een andere, meer praktische reden om zelfstandig te gaan: je kunt een stuk, of zelfs veel meer gaan verdienen. Daarvoor is het wel belangrijk dat je bedrijf (een beetje) blijft groeien. Dat is heus niet zo ingewikkeld als dat het soms klinkt. Met een paar simpele acties kun je al belangrijke stappen zetten. We hebben 9 praktische tips voor je!
1. Bouw aan een netwerk (en houd het warm)
Als freelancer ben je vaak afhankelijk van je netwerk. Nieuwe opdrachten komen vaak via-via binnen. Blijf daarom in contact met oude opdrachtgevers, collega-freelancers en andere mensen in je branche. Een simpel ‘Hoe gaat het?’-berichtje kan je zomaar een nieuwe klus opleveren!
2. Maak het makkelijk om met je te werken
Klanten houden van duidelijkheid. Zorg ervoor dat je website of portfolio helder laat zien wat je doet, wat je tarieven zijn en hoe ze contact met je kunnen opnemen. Hoe minder drempels, hoe groter de kans dat iemand met jou in zee gaat. En nogal een open deur, maar wel belangrijk: houd je aan afspraken en deadlines.
3. Focus je op je bestaande klanten
Nieuwe klanten zijn leuk én belangrijk, maar vaste klanten behouden is eigenlijk nog belangrijker. Natuurlijk doe je dat door goed werk af te leveren en betrouwbaar te zijn, maar denk bijvoorbeeld ook aan een simpel loyaliteitsprogramma (10% korting bij de volgende klus!) of stel zelf een lange termijn-plan voor. Zo komen klanten bij je terug en hoef je minder tijd te besteden aan acquisitie.
4. Het internet is belangrijk (goh)
Je hoeft echt geen influencer te worden, maar een beetje actief zijn op social media kan je helpen om op de radar te blijven. Deel af en toe een project waar je trots op bent, geef een tip over jouw vakgebied en reageer regelmatig op berichten. Zorg er ook voor dat je website gebruiksvriendelijk is (ook voor mobiel!) en dat er naar de SEO (Search Engine Optimization) gekeken is.

5. Wees niet bang om je prijzen te verhogen
Veel freelancers beginnen met lage tarieven om klanten te trekken, en vergeten die tarieven later aan te passen. Maar als je meer ervaring hebt en beter wordt in je werk, mag je daar ook voor betaald worden. Twijfel je nog? Begin dan met een kleine verhoging en kijk hoe klanten reageren.
6. Focus op wat werkt
Kijk eens naar wat nu al goed gaat in je bedrijf. Verkoop je een bepaald product als warme broodjes? Of krijg je veel complimenten over een specifieke dienst? Zet daar extra op in. Door te focussen op je sterke punten, kun je sneller groeien zonder je energie te verspillen aan dingen die minder opleveren.
7. Houd concurrenten in de gaten
Natuurlijk moet je uitgaan van je eigen kracht, maar door je competitie in de gaten te houden, krijg je vaak een goed inzicht in trends in jouw branche en blijf je op de hoogte van succesvolle strategieën. Door het succes (of juist het gebrek eraan) van anderen te bekijken, kun je jezelf beter in de markt zetten.
8. Werk slimmer, niet harder
Groeien betekent niet dat je jezelf moet overwerken. Kijk eens kritisch naar je dagelijkse taken: zijn er dingen die je kunt automatiseren of uitbesteden? Denk aan boekhoudsoftware voor je financiën of een virtual assistant voor simpele klusjes. Door slimmer te werken, houd je meer tijd over om aan je bedrijf te bouwen.
9. Blijf leren en ontwikkelen
De markt verandert continu (hallo, AI), dus blijf jezelf ontwikkelen. Volg cursussen, lees blogs en luister naar podcasts in jouw vakgebied. Door flexibel te blijven en open te staan voor verandering kun je vaak beter aan de verwachtingen van je klant voldoen. Hoe meer je groeit als professional, hoe waardevoller je wordt voor opdrachtgevers. En daar pas jij dan natuurlijk weer je prijs op aan, weet je nog?
Dus:
Groeien als freelancer hoeft niet ingewikkeld te zijn. Door zichtbaar te blijven, je netwerk te onderhouden en slim met je tijd en tarieven om te gaan, zet je al flinke stappen. En die stappen, die betekenen groei! Bij een groter bedrijf horen natuurlijk ook grotere verantwoordelijkheden. Een aansprakelijkheidsverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering klinkt misschien niet zo spannend als een groeien met je bedrijf, maar kan je redding zijn als er iets misgaat. Zo blijf je niet alleen groeien, maar ook goed beschermd.