Meer klanten binnenhalen met positieve klanten reviews
Wil je meer business en klanten? Zelfs de simpelste positieve klanten review kan je succes als freelancer, zzp'er of ondernemer een boost geven. Reviews van vorige klanten geven je een stapje voor op je concurrenten en wekken vertrouwen in je services.
- Waarom heb je klanten reviews nodig?
- De belangrijkste voordelen van positieve beoordelingen
- Wanneer en aan welke klanten kun je om reviews vragen?
- Positieve ervaringen staan gelijk aan positieve klanten reviews
- Neutrale of negatieve ervaringen staan gelijk aan negatieve reviews
- Hoe zit het met timing?
- Checklist: Beoordeel of je jouw klant om een review kunt vragen
- Wat als het misgaat?
- Disclaimer
Reviews zijn - naast een sterk portfolio, de juiste certificaten, een top website, een sterke social media positionering en referenties - een top manier om een goede reputatie en personal brand op te bouwen.
Laten we daarom onderzoeken waarom je precies reviews nodig hebt, wanneer en hoe je erom kunt vragen. Leer ook hoe je om moet gaan met slechte reviews.
Wist je dit al?
4 van 5 klanten lezen recensies voordat zij een dienst of product kopen
79% wil weten of de dienst of het product goed is, 61% wil weten of het werkt en 53% wil er zeker van zijn dat ze niet worden opgelicht
83% ontdekt elke maand nieuwe producten met behulp van reviews
7% wil minstens 20 recensies lezen voordat ze een onderneming vertrouwen
Waarom heb je klanten reviews nodig?
Offline en online beoordelingen versterken je reputatie en helpen je meer klanten binnen te halen. Vooral wanneer mensen je diensten Googlen, kan een beoordeling van anderen potentiële klanten het zetje geven dat ze nodig hebben om te beslissen dat ze met jou willen werken.
Reviews kunnen je ook leren wat je sterke punten zijn en wat je kunt verbeteren.
De belangrijkste voordelen van positieve beoordelingen
1 - Meer vertrouwen - Studies tonen aan dat online beoordelingen hetzelfde effect hebben op iemands mening over een persoon, product of service als een aanbeveling in het echte leven. Sociaal bewijs wordt als veel authentieker en betrouwbaarder beschouwd dan catchy verkooppraatjes.
2 - Goedkope marketing - Of het nu gaat om een korte Google-review, statistieken uit een enquête of een lang succesverhaal, deze beoordelingen zijn een uiterst effectieve marketingtool die je een voorsprong geeft op je concurrenten.
3 - Bewijs je expertise - Elke keer dat een voormalige klant vertelt hoe goed je jouw werk hebt gedaan, zal een potentiële klant meer overtuigd raken van je vaardigheden. Dit betekent dat de kans groter is dat ze met jou in zee gaan.
4 - Verhalen vertellen leidt tot een emotionele band - Als iemand vertelt hoe enthousiast zij was om zaken met je te doen, zullen je potentiële klanten veel eerder geneigd zijn om je services aan te schaffen. Tenslotte zijn het vooral emoties die beslissingen sturen.
5 - Verhoogd conversieratio - Positieve reviews geven je een 30% grotere kans op conversie - Dat je klant die je website, Google of een ander platform bezoekt besluit om met jou contact op te nemen.
Wanneer en aan welke klanten kun je om reviews vragen?
Negatieve recensies maken het 86% minder waarschijnlijk dat een potentiële klant met je wil werken. Daarom is het van cruciaal belang te weten wanneer en aan wie je om een review kunt vragen én wanneer je dat beter niet kunt doen.
Positieve ervaringen staan gelijk aan positieve klanten reviews
Vraag naar een beoordeling...
Nadat je geweldige resultaten hebt geleverd
Wanneer je klanten naar je terugkeren
Als ze je taggen op sociale media in een positief berichtje
Als ze andere klanten naar je hebben doorverwezen
Wanneer ze naar jou verwezen zijn door andere tevreden klanten
Neutrale of negatieve ervaringen staan gelijk aan negatieve reviews
Vraag nooit om recensies...
Als je niet zeker weet wat een klant van je diensten vond
Als je niet in staat was om geweldige resultaten te bereiken
Als je klant duidelijk niet blij met je was
Als het te lang geleden is om je te herinneren hoe je interactie met een klant verliep
Hoe zit het met timing?
Ons advies is om binnen een dag tot een week na een positieve ervaring om een beoordeling te vragen. Wacht niet te lang! Je wilt dat de positieve ervaring vers is, zodat de recensies gedetailleerder en gedenkwaardiger worden.
Tip: Vraag je klanten bij voorkeur om een beoordeling na de lunch. Een volle maag leidt tot een positieve gemoedstoestand.
Checklist: Beoordeel of je jouw klant om een review kunt vragen
Kun je een van deze vakjes aankruisen? Ga je gang en vraag je klanten om een beoordeling.
Je cliënt was duidelijk blij met jou
Je klant is net bij je teruggekomen om je diensten opnieuw af te nemen
Je klant heeft je aanbevolen bij anderen
Je klant heeft al een positieve recensie over je geschreven op een ander platform
40% van de klanten die je om een recensie vraagt zal er ook daadwerkelijk een achterlaten. Maar je kunt dat percentage ook verhogen. Ontdek nu hoe je het beste om reviews kunt vragen.
Wat als het misgaat?
Het kan zijn dat je klanten juist niet tevreden waren met je services of producten. Lees daarom hoe je om kunt gaan met negatieve reviews, maar zorg er ook altijd voor dat je gedekt bent voor claims voor aansprakelijkheid.
Mochten je klanten echt niet tevreden zijn en beweren dat je per ongeluk schade hebt veroorzaakt, dan heb je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp'ers nodig. Bij Insify ben je hiervoor aan het juiste adres. Je kunt eenvoudig je premie berekenen en direct je verzekering afsluiten, 100% online.
Zorg ook ervoor dat je een AOV hebt! De AOV van Insify vraag je al in 15 minuten volledig online aan, is dagelijks opzegbaar en dekt jouw maandlasten wanneer je arbeidsongeschikt raakt. Wij staan voor je klaar wanneer het echt nodig is. Meer weten? Neem gerust contact met ons op!
Lees intussen ook onze whitepaper om te ontdekken hoe je jouw zzp tarieven kunt verhogen!
Disclaimer
* We doen ons best om de informatie op onze website zorgvuldig samen te stellen. Het kan echter voorkomen dat informatie niet volledig is of dat er per ongeluk onjuistheden op de website staan. Daarnaast kan oudere informatie niet meer helemaal up-to-date zijn, dus let op de datum van publicatie. Bovenaan elke blog kun je de publicatiedatum vinden. De informatie op onze website betreft geen advies en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het gebruik van de informatie is voor eigen risico. We raden je aan om altijd goed zelf onderzoek te doen. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.