Kansen zien en grijpen: In gesprek met PR-expert Matias Rodsevich
Bij Insify geloven we dat ondernemers, zzp’ers en freelancers van onschatbare waarde zijn voor onze economie en samenleving. Lees onze interviews met inspirerende ondernemers!
Door een stem te geven aan succesvolle ondernemers die uitdagingen hebben weten te overwinnen en hun bedrijf hebben laten groeien, kunnen we elkaar ondersteunen en motiveren. Voor ondernemers, door ondernemers.
Daarom introduceren we vanaf vandaag een serie interviews met inspirerende ondernemers uit verschillende sectoren en alle hoeken van het land.
We beginnen met Matias Rodsevich (28), PR-expert en founder van PRLab, een PR-bureau in Amsterdam gespecialiseerd in startups en scaleups, en auteur van het boek The PR Paradox. We spreken met hem over het ondernemerschap, het belang van duidelijke doelen opstellen en hoe hij andere ondernemers helpt hun purpose te vervullen.
Niemand om mee te sparren
Matias: “Het is geen toeval dat ik zelfstandig ondernemer ben geworden. Vanaf jongs af aan wilde ik al een eigen bedrijf starten. Mijn vader was zzp’er en kon gaan en staan waar hij wilde. Die vrijheid trok me erg aan.” Voordat Matias zijn eigen bureau begon, werkte hij als PR-medewerker bij een dynamische startup. Een mooie uitdaging, maar toch miste hij iets. “PR is iets waar niet veel marketeers echt diepe kennis van hebben. Ik was de enige op mijn afdeling en had niemand om mee sparren. Dat is waar het allemaal mee begon.”
De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt als ondernemer trok me erg aan.
- Matias Rodsevich, founder van PRLab
Aan de ene kant is PRLab een netwerk van professionals die regelmatig bijeenkomen om van elkaar te leren, ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren, aan de andere kant is het een PR-bureau gespecialiseerd in kleine bedrijven en startups. “Toen ons netwerk begon te groeien werd ik steeds meer gevraagd om presentaties te geven bij bedrijven,” vertelt Matias. Het bleek dat veel PR-bureaus zich vooral richten op corporaties met hoge budgetten, terwijl kleine bedrijven en startups moeite hadden met aandacht genereren en op zoek waren naar een meer toegankelijke manier van PR doen. Matias zag een niche en greep zijn kans.
Een sprong in het diepe
Ook voor een zelfverzekerde netwerker als Matias is het ondernemerschap niet altijd even makkelijk. “Je bent als PR-expert een echte duizendpoot. Je moet kunnen schrijven, netwerken, pitchen, presenteren. Daar moet je passie voor hebben. Wat je niet leert als medewerker bij een bedrijf is het runnen van een eigen onderneming. Voor mij was het dus ook echt een learning curve om ook financiële administratie te doen, medewerkers te managen en budgetten te onderhouden.”
Geen vast salaris, geen kennis van belastingen of boekhouden, niet weten hoe de toekomst eruit gaat zien. Het is wat veel potentiële ondernemers ervan weerhoudt om in het diepe te springen. Het is volgens Matias vooral belangrijk om gewoon die stap te zetten. “Toen ik mijn eerste grote klant binnen haalde, moest ik meteen een stuk professionaliseren. Ik registreerde mijn onderneming bij de Kamer van Koophandel, huurde een kantoor, nam iemand aan om me te helpen. Vooral de verantwoordelijkheid voor een werknemer vond ik erg spannend in het begin. Het werd toen wel heel écht, maar het zorgde er ook meteen voor dat ik mijn zaken op orde had op de lange termijn.”
Sterke doelen maken de ondernemer
Als iemand het motto “voor ondernemers, door ondernemers” ademt is het Matias wel. Zo heeft hij een business coach ingeschakeld die hem helpt met leiderschap en het opstellen van OKR’s (objectives and key results), daarnaast heeft hij zijn eigen vader ingehuurd om te helpen met de administratie en payroll. “Uiteraard leer ik ook nog steeds veel van onze eigen community, PRLab hub, dat nu meer dan 1200 leden telt,” aldus Matias.
Duidelijke doelen helpen om afleiding te voorkomen.
- Matias Rodsevich, founder van PRLab
Hij heeft een duidelijk advies voor startende ondernemers: “Stel sterke doelen op. Voor jezelf, je team en je onderneming. Het is erg makkelijk om als klein bedrijf afgeleid te worden door de vele mogelijkheden en dingen te willen doen die andere bedrijven doen. Maar dit zal uiteindelijk alleen maar leiden tot meer chaos. Focus op een paar dingen en doe die heel goed, dan op veel dingen minder goed doen.”
Ondernemers helpen met hun missie
Traditionele PR-bureaus richten zich vooral op grote namen en wachten op interessant nieuws om te delen. "In plaats van te wachten op nieuws, maken wij het nieuws. Daar is een mindshift voor nodig,” aldus Matias. Hij merkte dat kleine bedrijven en startups daar meer voor open stonden. Daarnaast zijn ze op zoek naar een volledig pakket van SEO, content marketing en web development, iets wat PRLab kan bieden met hun team van experts.
Startups en scaleups hebben een natuurlijke neiging om vanuit een missie te beginnen en iets te willen bijdragen aan de wereld.
- Matias Rodsevich, founder PRLab
Ook hebben startups iets anders wat hij interessant vind als ondernemer. “Ik wilde niet alleen mijn eigen PR-bureau beginnen, maar ook echt iets toevoegen. Met ons netwerk van professionals, maar ook door bedrijven te helpen met het vervullen van hun purpose. Startups en scaleups hebben een natuurlijke neiging om vanuit een missie te beginnen en iets te willen bijdragen aan de wereld.”
Genieten van het ondernemerschap
Veel ondernemers kunnen beamen dat een bedrijf beginnen gepaard gaat met keihard werken. Zo ook Matias. Voor hem persoonlijk helpt het om een goede routine op te bouwen en regelmatig een moment voor zichzelf te nemen, zoals met een goed boek of door te mediteren. Daarnaast is zijn doel nu vooral om te genieten! Matias: “De afgelopen drie jaar waren zo druk, het was bijna onmogelijk om stil te staan en successen te vieren. We focussen ons daarom dit jaar vooral op het versterken van ons merk en genieten van alles wat er op ons pad komt.”
Toch is stilstaan geen optie. Er staat een uitbreiding naar het Zweden op de planning en ook krijgt PRLab steeds meer aanvragen van grotere bedrijven. Samen met zijn team heeft Matias daarom PRLab X gelanceerd met dezelfde formule als voor startups, maar met het oog op de behoeftes van corporaties. “We wilden ons niet limiteren. We geloven dat onze aanpak niet alleen voor startups werkt, maar voor iedereen,” aldus Matias.
Succes hangt af van het doel
De definitie van succes is voor iedereen anders. Voor Matias heeft dit verschillende betekenissen: “Succes hangt af van het doel. Als je doel is om thought leader te worden gaat het niet alleen om het aantal artikelen die worden opgepikt door media, maar ook of je écht opgemerkt wordt. Bijvoorbeeld door na het delen van een artikel uitgenodigd worden om te spreken op een evenement. PR is niet hetzelfde als marketing, onze metrics zijn heel anders. Het gaat meer om persoonlijke interactie, een langetermijnvisie, imago en reputatie. Daar kun je niet altijd kliks of impressies aan hangen.”
Het gaat niet meer om Matias, de oprichter, maar om PRLab zelf. Dat maakt me ontzettend trots.
- Matias Rodsevich, founder PRLab
Voor hem persoonlijk is succes iets abstracter. Matias: “Het maakt me erg trots om mijn team te zien groeien, dat ik iets heb bijgedragen aan hun ontwikkeling.” Ook vindt hij het geweldig om te zien dat PRLab echt zijn eigen persoonlijkheid heeft opgebouwd. Het gaat niet meer om Matias, de oprichter van PRLab, maar om het bedrijf. “Ik ben als zo’n ouder die op een gegeven moment zijn kind moet loslaten om zijn eigen identiteit op te bouwen.” Lees meer: De 4 belangrijkste risico's voor marketing freelancers Je eerste klant binnen? Hier moet je rekening mee houden Welke verzekeringen heb je nodig als ondernemer of zzp'er