11 essentiële SEO-tips die elke ondernemer wil toepassen
Met SEO - zoekmachineoptimalisatie - word je online gevonden door de mensen die je ook willen vinden. Dit is nog steeds een van de beste manieren om nieuwe klanten voor je te winnen.
- Terug naar de basis: SEO-regels die je niet mag negeren
- Laadsnelheid en mobielvriendelijkheid
- Keyword research, oftewel zoekwoordenonderzoek
- 10x content - focussen op kwaliteit
- Long-tail keywords
- Topical content - inspelen op de actualiteit
- Dwell time - mensen die echt je content lezen
- Trend 1. AI tools in je content gebruiken
- Trend 2. Video content
- Trend 3. Website structuur
- Trend 4. Voice search - Voice aided stuff - Podcasts
- Trend 5. SERP features
- Trend 6. Lokale zoekopdrachten focus
- Trend 7. Boost je SEO met social media
- Trend 8. Influencer marketing
- Trend 9. Featured snippets
- Trend 10. E-A-T
- Trend 11. User experience (UX)
- Rank hoger in Google en krijg meer klanten
- Disclaimer
Organisch verkeer is zo'n beetje het beste verkeer dat je kunt aantrekken. Je betaalt er niet direct voor, en het is waarschijnlijker dat deze potentiële klanten ook daadwerkelijk je diensten afnemen.
Maar hoe kun je nou in 2023 ranken op jouw belangrijkste zoekwoorden? We gaan eerst terug naar de basics en vatten kort samen wat je sowieso op orde moet hebben. Daarna ontdek je de 11 tofste SEO-strategie trends voor ondernemers in 2023.
Tip? Met AI-tools kun je super snel SEO-teksten genereren. Met een paar kleine aanpassingen zijn die daarna helemaal klaar om hoog te ranken!
Terug naar de basis: SEO-regels die je niet mag negeren
Laadsnelheid en mobielvriendelijkheid
Een snelle laadtijd is essentieel voor een goede gebruikerservaring. Daarnaast wordt mobielvriendelijkheid steeds belangrijker omdat het merendeel van het internetverkeer via mobiel gaat. Zorg er daarom voor dat je website snel laadt en goed functioneert op zowel desktop als mobiel.
Keyword research, oftewel zoekwoordenonderzoek
Voordat je aan de slag gaat met het creëren van content moet je weten welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw doelgroep. Door zoekwoordenonderzoek ontdek je welke termen en vragen jouw doelgroep gebruikt om informatie te vinden over je producten of diensten.
Speel hierop in wanneer je content creëert en gebruik die termen die jouw klanten gebruiken.
10x content - focussen op kwaliteit
Content is king, maar alleen als het van hoge kwaliteit is. 10x content is unieke, waardevolle en relevante content die niet alleen antwoord geeft op de vraag van de gebruiker, maar deze ook overtreft in kwaliteit en diepgang.
Focus dus op het creëren van 10x content om hoger te ranken in de zoekresultaten.
Long-tail keywords
Long-tail keywords zijn specifieke zoektermen waar minder concurrentie op is dan bij algemene zoekwoorden. Met long-tail keywords kun je ervoor zorgen dat je website beter gevonden wordt door jouw specifieke doelgroep.
Focus bijvoorbeeld op het long-tail keyword "business coaching voor startende ondernemers" in plaats van "business coach".
Topical content - inspelen op de actualiteit
Topical content gaat over relevante onderwerpen voor jouw doelgroep en speelt in op het nieuws. Met topical content laat je zien dat jij up-to-date bent en waardevolle informatie biedt die belangrijk is voor je klanten.
Dwell time - mensen die echt je content lezen
Dwell time verwijst naar de tijd dat bezoekers je website bekijken voordat ze weer terugklikken naar de zoekresultatenpagina. Hoe langer iemand op je pagina blijft, hoe meer Google je informatie waardeert.
Nu we de basisregels van SEO hebben doorgenomen, is het tijd om te kijken naar nieuwe SEO-strategieën in 2023.
Trend 1. AI tools in je content gebruiken
Artificial intelligence (AI) tools zoals Typetone en ChatGPT kunnen je helpen betere content te creëren. Hoe beter je content, hoe beter je klantervaring.
Ook kun je jouw website optimaliseren met de feedback die je met AI tools kunt verzamelen. Denk aan chatbots om vragen van je bezoekers op te vangen en gepersonaliseerde content op basis van de zoekgeschiedenis van je gebruikers.
Trend 2. Video content
Je kunt video's niet meer wegdenken uit onze online ervaring. Met goede video's kun je de aandacht van je doelgroep grijpen op een visuele en interactieve manier. Dit is goed voor de betrokkenheid en retentie van je website bezoekers. En weet je nog wat we zeiden over dwell time? Hierdoor blijven bezoekers ook langer op je pagina's, waardoor je beter gaat ranken in Google.
Trend 3. Website structuur
Een goede website structuur zorgt ervoor dat je bezoekers makkelijk kunnen navigeren door jouw website en de juiste informatie kunnen vinden. Dit heeft niet alleen een positief effect op hun ervaring, maar ook op hoe zoekmachines jouw website indexeren.
Trend 4. Voice search - Voice aided stuff - Podcasts
Met de onomkeerbare opkomst van spraakgestuurde assistenten zoals Siri, Alexa en Google Assistant wordt voice search ook steeds belangrijker. Zorg er daarom voor dat je content geschikt is voor voice search queries.
Dit kun je doen door korte podcasts te publiceren waarin je bijvoorbeeld antwoord geeft op veelgestelde vragen over je producten of dienstverlening.
Trend 5. SERP features
SERP features zijn speciale elementen die worden weergegeven in de zoekresultatenpagina van Google, zoals uitgelichte snippets, carrousels en locatiekaarten. Door deze features te gebruiken kun je jouw website nog beter laten opvallen in de zoekresultaten.
Trend 6. Lokale zoekopdrachten focus
Lokale SEO is belangrijk voor bedrijven die zich richten op een bepaalde regio of stad. Door lokale SEO kun je ervoor zorgen dat je mkb makkelijker gevonden wordt door potentiële klanten in jouw omgeving.
Denk bijvoorbeeld aan vindbaarheid op zoekopdrachten als "bakkers in Amsterdam" of "elektriciens in de buurt".
Trend 7. Boost je SEO met social media
Social media kan de zichtbaarheid van je website en content vergroten. Zo kun je meer verkeer naar jouw website genereren en hoger ranken in de zoekresultaten.
Post bijvoorbeeld altijd wanneer je een nieuwe blog op pagina hebt gecreëerd, ook hierover op je social media kanalen.
Trend 8. Influencer marketing
Werk samen met influencers die dezelfde doelgroep hebben als jij voor meer exposure voor jouw product of dienstverlening. Op deze manier vergroot jij de naamsbekendheid van je merk en trek je mogelijk nieuwe klanten aan die je anders niet bereikt had.
Ook boost influencer marketing het vertrouwen dat potentiële klanten in je zullen hebben. Je wordt immers aangeraden door iemand die zij al vertrouwen.
Trend 9. Featured snippets
Featured snippets zijn speciale blokken die bovenaan de zoekresultaten verschijnen wanneer iemand een vraag stelt aan Google.
Door antwoord te geven op veelgestelde vragen binnen jouw vakgebied kun je ervoor zorgen dat jouw content als featured snippet wordt weergegeven. Dit valt mooi op in Google, waardoor je weer meer verkeer naar jouw website kunt genereren.
Trend 10. E-A-T
We hebben het er al even over gehad. Vertrouwen. Volledig in lijn daarmee moet je rekening houden met E-A-T, wat staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Deze factoren zijn steeds belangrijker voor je ranking in de zoekresultaten. Waarom? Omdat het aanbod overweldigend is en je jezelf niet alleen moet onderscheiden met je producten, maar ook met je merk. Daarom zijn bijvoorbeeld reviews ook zo belangrijk.
Focus erop dat je website expertise, autoriteit en betrouwbaarheid uitstraalt.
Trend 11. User experience (UX)
Last but not least moeten we het hebben over de klantervaring op je website. Een goede user experience verhoogt namelijk je conversie. Maar heeft ook invloed op SEO.
De user experience wordt onder andere beïnvloed door een snelle laadtijd, gemakkelijke navigatie en relevante content.
Rank hoger in Google en krijg meer klanten
Hoe hoger je rankt, hoe meer klanten je krijgt. En hoe meer klanten je hebt, hoe belangrijker het is dat jij je risico's als marketeer en ondernemer goed afgedekt hebt. Dit doe je door je aansprakelijkheid in contracten te beperken en met de juiste aansprakelijkheidsverzekeringen voor jouw onderneming. Werk je direct met of bij klanten, heb je werknemers en/of verkoop je producten? Dan heb je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig. Als je daarentegen vooral met cijfers en woorden werkt en/of beslissingen maakt met een grote financiële impact, dan moet je kijken naar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
Vergelijk hier direct alle aansprakelijkheidsverzekeringen voor freelancers en ondernemers zodat je weet waar jij het beste terecht kunt.
Nog vragen? Dan kun je altijd contact met ons opnemen.
Disclaimer
We doen ons best om de informatie op onze website zorgvuldig samen te stellen. Het kan echter voorkomen dat informatie niet volledig is of dat er per ongeluk onjuistheden op de website staan. Daarnaast kan oudere informatie niet meer helemaal up-to-date zijn, dus let op de datum van publicatie. Bovenaan elke blog kun je de publicatiedatum vinden.
De informatie op onze website betreft geen advies en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het gebruik van de informatie is voor eigen risico. We raden je aan om altijd goed zelf onderzoek te doen. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.